CCSU B.ED 1st Year Most Important Questions : Contemporary India and Education | E-101

CCSU (Chaudhary Charan Singh University) B.ED 1st Year Most Important Questions. 
CCSU, Meerut, B.ED First Year Subject : E-101 CC1 : Contemporary India and Education
Important questionS of subject Contemporary India and Education have been asked in previous exams. All Descriptive Answer Type Questions (विस्तृत उत्तरीय प्रश्न) Short Answer Type Questions (लघु उत्तरीय प्रश्न) and Objective Type Questions (वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
    
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B.Ed. (Two Year Course)
B.Ed. Main Examination, 2016 (Session 2015-17)
Contemporary India and Education
(E-101/CC-1)

Section-A
खण्ड-अ
Time : Three Hours 
Maximum Marks : 80

(Descriptive Answer Type Questions) (विस्तृत उत्तरीय प्रश्न) 
Question carries 16 marks. 

1. Macaulay's Minute gave a new direction to history of Education in India. Comment.

मैकाले के विवरण पत्र ने भारत में शिक्षा के इतिहास को एक नई दिशा प्रदान की। आलोचना कीजिए।

2. Discuss main characteristics of Muslim riod Education and write merits and demerits of them. 

मुस्लिम कालीन शिक्षा की मुख्य विशेषताओं का उल्लेख कीजिए तथा इसके गुण व दोष लिखिए।


3. Discuss the main problems of Secondary Education and their remedies.

माध्यमिक शिक्षा की प्रमुख समस्याओं का विवेचन कीजिए तथा उनके समाधान हेतु सुझाव दीजिए।

4. What do you understand by Universalisation of Primary Education? How much success has been achieved in this direction so far? What step should be taken to achieved this aim with in next five years. 

प्राथमिक शिक्षा की सार्वभौमिकता से आप क्या समझते हैं? इस दिशा में कितनी सफलता मिल चुकी है? आने वाले पाँच वर्षों में इस उद्देश्य को प्राप्त करने के लिए क्या कदम उठाये जाने चाहिए? 

5. Discuss University Autonomy. What should be the role of Universities in Modern India? What changes should be brought about in university education to achieve this role. 

 विश्वविद्यालय स्वायत्तता का उल्लेख कीजिए। आधुनिक भारत में विश्वविद्यालय की क्या भूमिका होनी चाहिए? विश्वविद्यालय शिक्षा में क्या परिवर्तन व्यावहारिक रूप से किए जाने चाहिए जिससे वे इस भूमिका को प्राप्त कर सकें।

6. Explain main characteristics of National Education Policy 1986. Describe in brief the   
 Revised Policy of Education 1992.

राष्ट्रीय शिक्षा नीति 1986 की मुख्य विशेषताएं बताइए तथा संशोधित राष्ट्रीय शिक्षा नीति 1992 का संक्षिप्त वर्णन कीजिए।



Section-B
खण्ड-ब

(Short Answer Type Questions) (लघु उत्तरीय प्रश्न)
Question carries 4 marks.


1. Discuss the relevance of Buddhistic Education in Present Education system.

बौद्ध कालीन शिक्षा की वर्तमान शिक्षा प्रणाली में उपादेयता का उल्लेख कीजिए।

2. Write a note on Primary Education of Indian Education Commission 1882.

भारतीय शिक्षा आयोग (1882) के प्राथमिक शिक्षा के बारे में सुझावों पर टिप्पणी लिखिए।

3. Explain main recommendations of National Knowledge Commission.

राष्ट्रीय ज्ञान आयोग की मुख्य सिफारिशों की व्याख्या कीजिए।

4. Evaluate Mudaliar Commission.

  मुदालियर आयोग का मूल्यांकन कीजिए।

5.  Throw light on Kasturba Balika Yojna.

कस्तूरबा बालिका योजना पर प्रकाश डालिये।

6. What is Tri-Language Formula?

 त्रिभाषा सूत्र क्या है? 

7. Discuss the importance of Population Education in India.

भारत में जनसंख्या शिक्षा के महत्व की विवेचना कीजिए। 

8. Explain main recommendations of Sargent Report.

सार्जेंट रिपोर्ट के मुख्य सुझावों की व्याख्या कीजिए। 


Section-C
खण्ड-स

(Very Short Answer Type Questions) (अति लघु उत्तरीय प्रश्न)
Question carries 2 marks.

1. What are the ceremony related to eduction performed during Vedic period? 

वैदिक कालीन शिक्षा से सम्बन्धित संस्कार क्या है? 

2. Name,2 Deemed Universities.

दो डीम्ड विश्वविद्यालयों के नाम लिखिए। 

3. What do you understand by Work Experience?

कार्य अनुभव से आप क्या समझते हैं? 

4.  What is Mid Day Meal Programme? 

मध्याह्न भोजन कार्यक्रम क्या है? 

5. Indian Education Commission was appointed in ....... and its chairperson was. ...... .

भारतीय शिक्षा आयोग का गठन........... में हुआ इसके अध्यक्ष ..........थे।

6. Navodaya Vidyalaya was established by .......... in...... 

नवोदय विद्यालय की स्थापना........ के द्वारा सन्........... में की गयी।

7. In ..........Hartog Committee first of all pointed out the problem of ...........at Primary Level. 

हर्टाग समिति ने सन् ..........में पहली बार प्राथमिक स्तर पर ..........समस्या की ओर संकेत दिया।

8. Match the following column : ( निम्नलिखित कॉलम सुमेलित कीजिए )


Column-A (कॉलम-क )                            Column-B (कॉलम-ख)


1.Primary Education (प्राथमिक शिक्षा)         1. Radhakrishnan Commission (राधाकृष्णन आयोग)

2. Higher Education (उच्च शिक्षा)         2. Hansa Mehta Committee (हंसा मेहता समिति)

3. Secondary Education (माध्यमिक शिक्षा)   3. Gokhle Bill (गोखले बिल)

4. WomenEducation (स्त्री शिक्षा)         4. Mudaliar Commission (मुदालियर आयोग)

(True/False) (सत्य/ असत्य)

9. Wood's Despatch contains 100 paragraphs.   (True/False) 

वुड के घोषणा पत्र में 100 अनुच्छेद हैं।   (सत्य/असत्य)

10. Wardha Education Scheme was not enunciated by Gandhi Ji.   (True/False)

वर्धा शिक्षा योजना गाँधी जी द्वारा प्रतिपादित नहीं की गयी।   (सत्य/असत्य)

11. Dr. D.S. Kothari was the Chair Parson of Education Commission.   (True/False)

डॉ. डी.एस. कोठारी शिक्षा आयोग के अध्यक्ष थे।   (सत्य/ असत्य)

12. National Women Education Council was established in 1956.  (True/False)

राष्ट्रीय महिला शिक्षा परिषद की स्थापना 1956 में हुई।  (सत्य/असत्य) 




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