CCSU B.ED 2nd Year Most Important Questions : Creating an Inclusive School | E-301

CCSU (Chaudhary Charan Singh University) B.ED 2nd Year Most Important Questions. 
CCSU B.ED Second Year Subject : E-301 CC5 : Creating an Inclusive School
Important question of subject Creating an Inclusive School have been asked in previous exams. All Descriptive Answer Type Questions (विस्तृत उत्तरीय प्रश्न) Question carries 8 marks, Short Answer Type Questions (लघु उत्तरीय प्रश्न) Question carries 2 marks and Objective Type Questions (वस्तुनिष्ठ प्रश्न) Question carries 1 marks.




    


 B.Ed playlist

Main Ad

|CCSU B.ED SYLLABUS, NOTES, PAPERS|

B. Ed. IInd Year (Annual) Examination, May 2017, 2018
(Session 2015-17, 2016-18 Main) (Session 2015-17 Ex. and Back)
CREATING AN INCLUSIVE SCHOOL
Section-A
खण्ड-अ

(Descriptive Answer Type Questions) (विस्तृत उत्तरीय प्रश्न) 
Question carries 8 marks. 
इस खण्ड में तीन प्रश्न दिये गये हैं। प्रत्येक प्रश्न में आन्तरिक चयन का विकल्प है। सभी प्रश्नों के उत्तर दीजिए । प्रत्येक प्रश्न 8 अंकों का है।

1. What is the meaning of inclusive education ? Discuss its aims and characteristics.

समावेशी शिक्षा का अर्थ क्या है ? समावेशी शिक्षा के उद्देश्यों तथा विशेषताओं का वर्णन कीजिए।

2. Highlight the historical perspective of inclusive education.

समावेशी शिक्षा की ऐतिहासिक पृष्ठभूमि पर प्रकाश डालिए ।

3. What is the classroom management in inclusive education ? Discuss in detail.

समावेशी शिक्षा में कक्षा प्रबंधन से क्या तात्पर्य है ? विस्तारपूर्वक वर्णन कीजिए।

4. What is collaborative learning ? What are its different aspect ? Highlight its importance.

सहयोगी अधिगम क्या है ? इसके विभिन्न पहलू कौन-कौन से हैं ? इसके महत्त्व पर प्रकाश डालिए।

5. Discuss in detail classroom management process for hearing impaired children.

 श्रवण बाधित बालकों के लिए कक्षा प्रबंधन की विस्तृत रूपरेखा का वर्णन कीजिए।

6. How will you organize guidance services in your school ? Explain in detail.
आप अपने विद्यालय में निर्देशन सेवाओं का संगठन किस प्रकार करेंगे? विस्तार से समझाइए।

7. Differentiate among special education, Integrated education and Inclusive education.

विशेष शिक्षा, एकीकृत शिक्षा एवं समावेशी शिक्षा में अन्तर स्पष्ट कीजिये।

8. What is the concept to mainstream in Education? Describe its characteristics.

शिक्षा की मुख्य धारा का क्या प्रत्यय है? इसकी विशेषताओं का वर्णन कीजिए।

9. What is Co-operative Learning? What are the different Principles? Highlight its characteristics and limitations.

सहयोगी अधिगम क्या है? इसके विभिन्न सिद्धान्त कौन-कौन से हैं? इसकी विशेषताओं एवं सीमाओं पर प्रकाश डालिये।

10. What is the group learning? How can group learning be made all successful?

 समूह अधिगम क्या है? समूह अधिगम को कैसे सफल बनाया जा सकता है?

11. What do you mean by Management? Prepare an outline of an Inclusive school for disabled children.

प्रबंधन से क्या तात्पर्य है? बाधित बालकों हेतु एक समावेशी स्कूल का प्रारूप तैयार कीजिए।

12. Highlight in detail role of Inclusive teacher in facilitating Inclusive Education.

समावेशी शिक्षा में संवर्धन हेतु समावेशी शिक्षा की भूमिका पर विस्तार से परिचर्चा कीजिए।

Section-B
खण्ड-ब

(Short Answer Type Questions) (लघु उत्तरीय प्रश्न)
Question carries 2 marks.



1. Main streaming in education.
शिक्षा में मुख्य धारा।

2. Gifted children.

प्रतिभाशाली बालक।

3. District disabled rehabilitation centers and its duty.

जिला विकलांग पुनर्वास केन्द्र और इसके कार्य ।

4. Components of class management.

 कक्षा प्रबंधन के घटक।

5. Inservice training of teachers working in inclusive education.

समावेशी शिक्षा में सेवाकालीन शिक्षकों का प्रशिक्षण ।

6. Fundamental facilities in inclusive schools.

 समावेशी विद्यालयों की ढाँचागत सुविधाएँ ।

7. Responsibilities of inclusive teacher.

समावेशी शिक्षक के उत्तरदायित्व ।

8. Web based learning.

वेब आधारित सीखना।

9. Concept of Inclusive education.

समावेशी शिक्षा की अवधारणा।

10. P.W.D. Act 1995.

पी.डब्लू.डी. अधिनियम 1995

11. N.P.E. and Inclusive education.

 राष्ट्रीय शिक्षा नीति एवं समावेशी शिक्षा।

12. Elements of class room management.

कक्षा प्रबंधन के घटक।

13. Adaptation for teaching and practice.

शिक्षण व अभ्यास के लिए अनुकूलन।

14. Social and Emotional problems.

सामाजिक एवं संवेगात्मक समस्यायें।

15. Team Teaching

टोली शिक्षण

16. Guidance and Counselling for Inclusive education.

समावेशी शिक्षा में निर्देशन एवं परामर्श


Section-C
खण्ड-स

(Objective Type Questions) (वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
Question carries 1 marks.


1. Visually impaired taught by Braille.    (True/False)


दृष्टि बाधितों को ब्रेल लिपि से पढ़ाते हैं।     (सत्य/असत्य)

2. The children who are hearing impaired, also be voice impaired.   (True/False)

श्रवण बाधित बालक वाणी बाधित भी होते हैं।    (सत्य/असत्य)

3. There are four steps in teaching management.    (True False)

शिक्षण प्रबन्धन के चार सोपान होते हैं।    (सत्य/असत्य)

4. Classroom management given by Davis interm.   (True/False)

कक्षा प्रबंधन के आयाम को डेविस ने दिया ।  (सत्य/असत्य)

5.The aspect of evaluation teaching has given by Bloom.   (True/False)

मूल्यांकन शिक्षण आयाम को ब्लूम ने दिया।    (सत्य/असत्य)

6.There are three steps in counselling process.     (True/False)

परामर्श प्रक्रिया के मुख्य तीन उद्देश्य होते है।     (सत्य/असत्य)


7. There are two type of counselling on the basis of its nature.     (True/False)

स्वरूप के आधार पर परामर्श दो प्रकार का होता है।    (सत्य/ असत्य)

8. Special children in the power of nation.     (True/False)

विशिष्ट बालक राष्ट्र की अपार शक्ति हैं।    (सत्य/ असत्य)

9. Education is the subject of study.    (True/False)

शिक्षा एक अध्ययन का विषय है।     (सत्य/असत्य)

10. Inclusive education was developed in America in very beginning.    (True/False)

समावेशी शिक्षा का विकास सर्वप्रथम अमेरिका में हुआ।    (सत्य/असत्य)

11. Visually impaired write by listening and touching.    (True/False)

दृष्टिबाधित सुनने और स्पर्श से लिखते हैं।    (सत्य/ असत्य)

12. Language contains many components.  (True/False)

भाषा के अन्तर्गत अनेक घटक होते हैं।  (सत्य/असत्य) 

13. National Institute for blinds is situated in Dehradun.   (True/False)

दृष्टिबाधितों का राष्ट्रीय संस्थान देहरादून में है।   (सत्य/असत्य)

14. The concept of Teaching management is given by Harbart.   (True/False)

शिक्षण प्रबंधन का प्रत्यय हरबर्ट ने दिया।   (सत्य/असत्य) 

15. There is no difference in Guidance and Coun selling.   (True/False)

परामर्श और निर्देशन में कोई अन्तर नहीं होता है।    (सत्य/असत्य) 

16. The process of counselling is Tripolar.  (True/False)

परामर्श की प्रक्रिया त्रिपदीय होती है।    (सत्य/असत्य)

17. Education is a developmental process.    (True/False)

शिक्षा एक विकास की प्रक्रिया है।    (सत्य/असत्य)

18. Etard was the founder of Inclusive Education.   (True/False)

समावेशी शिक्षा के प्रवर्तक इटार्ड थे।    (सत्य/असत्य)

19. Braille is developed by Louise.    (True/False) 

ब्रेल लिपि का विकास लुई ने किया था।    (सत्य/असत्य)

20. Hearing impaired is to be vocal disabled also.    (True/False) 

श्रवण बाधित बालक वाणीबाधित भी होते हैं।    (सत्य/असत्य)


Post a comment

0 Comments