CCSU B.ED 2nd Year Most Important Questions : Knowledge, Language and Curriculum | E-303

CCSU (Chaudhary Charan Singh University) B.ED 2nd Year Most Important Questions Knowledge, Language and Curriculum  | E-303
CCSU, Meerut, Knowledge, Language and Curriculum for B.ED Second Year.
Subject: E-303 CC7: Knowledge, Language and Curriculum Important Questions for B.ED 2nd Year Exams.
Important questions of subject Knowledge, Language and Curriculum have been asked in previous exams in CCSU Meerut.

    
 B.Ed playlist
Main Ad

|ENGLISH : Vocabulary | Grammar | Reading | Writing|
B.Ed. (Two Year Course) II Year
B. Ed. IInd Year (Annual) Examination,
 May 2018, 2017 (Session 2016-18, 2015-17 Main 
& Session-2015-17 Ex & Back) 
Knowledge, Language and Curriculum
(E-303)
Section-A
खण्ड-अ

(Descriptive Answer Type Questions) (विस्तृत उत्तरीय प्रश्न) 
Question carries 8 marks. 

1. State the factors on which social structure can be identified. Explain the process how these factors influence their knowledge pattern.
उन कारकों के नाम बताइए जिनके आधार पर सामाजिक संरचना को जाना जा सकता है। उस प्रक्रिया की व्याख्या कीजिए जिसमें ये कारक समाज के ज्ञान के रूप को प्रभावित करते हैं।

2. Differentiate between silent reading and loud reading. Write down the precautions to be taken while giving silent reading and loud reading. 
मौन वाचन एवं सस्वर वाचन में भेद कीजिए। मौन वाचन एवं सस्वर वाचन में ली जाने वाली सावधानियों को बताइए।

3.  Explain the criteria on the basis of which children's hand writing can be analysed. 
बच्चों की लिखावट का विश्लेषण करने की कसौटियो की व्याख्या कीजिए।

4. What are the underlying principles of curriculum construction? Explain the approaches to curriculum construction.
पाठ्यक्रम निर्माण के आधारभूत सिद्धान्त क्या हैं? पाठ्यक्रम निर्माण के उपागमों की व्याख्या कीजिए।

5. Explain in detail 'Hilda Taba's Teaching Model'. 
हिल्दा ताबा के शिक्षण प्रतिमान' की सविस्तार व्याख्या कीजिए।

6. Explain factors influencing curriculum development. Also mention elements of curriculum development.
पाठ्यक्रम विकास को प्रभावित करने वाले कारकों की व्याख्या कीजिए। पाठ्यक्रम विकास के तत्व बताइए।


7. Discuss in detail the Educational Philosophy of Mahatma Gandhi. 
महात्मा गाँधी के शिक्षा दर्शन पर विस्तृत चर्चा कीजिए।

8. Discuss the contribution of Rousseau in the field of Education
शिक्षा के क्षेत्र में रूसो के योगदान की व्याख्या कीजिए।

9. Write short note on 'Chronological review on Knowledge generation'.
निम्नलिखित पर टिप्पणी लिखिए : 'कालक्रमबद्ध ज्ञान उत्पत्ति समीक्षा

10. Differentiate between 'Myth Based Faith' and 'Logic Based Knowledge'.
'कल्पित कथा आधारित विश्वास' एवं 'तर्क आधारित ज्ञान' के मध्य अन्तर को स्पष्ट कीजिए।

11. Discuss the 'Schema Theory of Reading'. 
पाठन के स्कीमा सिद्धान्त का निरूपण कीजिए।

12. Discuss the strategies of Effective Reading. 
प्रभावशाली पाठन की व्यूह रचनाओं की व्याख्या कीजिए।


Section-B

खण्ड-ब
(Short Answer Type Questions) (लघु उत्तरीय प्रश्न)
Question carries 2 marks.


1. Write down four ways how information can be converted into knowledge.
सूचना को ज्ञान में रूपांतरित करने की चार विधियाँ लिखिए। 


2. Write down four features of 'reason'.
कारण (रीज़न) की चार विशेषताएँ लिखिए।

3. Enumerate any four objectives of skimming.
सरसरी नजर से पढ़ने' (स्किमिंग) के कोई चार उद्देश्य बताइए।

4. Explain the role of teacher when student is giving loud reading.

छात्र द्वारा सस्वर पाठन करते समय अध्यापक की भूमिका की व्याख्या कीजिए।

5. Write a short note on summarization. 
संक्षेपीकरण पर टिप्पणी लिखिए। 

6. Define 'spiral method of curriculum organisation?
 पाठ्यक्रम संगठन की 'चक्राकार विधि' की परिभाषा दीजिए। 

7. State four purpose of 'Integrated curriculum'.
'समेकित पाठ्यक्रम के चार उद्देश्य बताइए।

8. What are the four objectives of curriculum planning?
पाठ्यक्रम योजना के चार उद्देश्य क्या है?


9. Explain the term 'Epistemology'.
'ज्ञान मीमांसा' शब्दावली की व्याख्या कीजिए।

10. State any two differences between Indian and Western Philosophy. 
भारतीय एवं पाश्चात्य दर्शन में किन्हीं दो भिन्नताओं को बताइए।

11.  Distinguish between Knowledge and Skill.
ज्ञान एवं कौशल में भेद बताइए।

12.  Explain 'Ayer's Handwriting Criteria'. 
'आयर्स हस्तलेखन मापदण्ड' की व्याख्या कीजिए।

13.  Explain any one kind of Curriculum. 
पाठ्यक्रम के किसी एक प्रकार की व्याख्या कीजिए।

14.  State the meaning of 'Interdisciplinary Correlation':
अन्तरविषय सहसम्बन्ध का अर्थ बताइए।

15.  Write down the 'steps of curriculum development.
'पाठ्यक्रम विकास के चरण लिखिए। 

16.  State the meaning of core curriculum.
कोर पाठ्यचर्या (core curriculum) का अर्थ बताइए।

Section-C

खण्ड-स



(Objective Type Questions) (वस्तुनिष्ठ प्रश्न)
Question carries 1 marks.

1. Name the educationist who gave the con cept of 'Negative Education'. 

निषेधात्मक शिक्षा' का प्रत्यय देने वाले शिक्षाविद् का नाम बताइए।

2.  Two reasons of slanted writing.

तिरछी लिखावट के दो कारण


3. Write down one characteristic of good 'unit'.

इकाई (यूनिट) की एक विशेषता लिखिए।

4. Write down any two levels of a 'unit'. 


एक इकाई (यूनिट) के कोई दो स्तर लिखिए।



5. One point difference between 'fusion' and 'in tegration' in curriculum.


पाठ्यक्रम के 'समेकित' एवं 'संलयन' (फ्यूजन) रूपों में कोई एक अन्तर ।


6.  Name the philosophy that believes Experiment based curriculum.  प्रयोग आधारित पाठ्यक्रम में विश्वास करने वाले दर्शन का नाम।


7. How many factors are included in Iowa Si lent Reading Test (state only numerical value). 


अयोवा मौन वाचन परीक्षण में कितने कारक समाहित हैं (केवल संख्या बताइए)।

8. Name of any one Indian Philosopher. (Educationist).


किसी एक भारतीय दार्शनिक का नाम (शिक्षाशास्त्री)।

9. Any one method of getting education of Upanishada.


उपनिषद शिक्षा प्राप्त करने की कोई एक विधि।

10. Propounder of 'Kindergarten'.


किंडरगार्टन पद्धति के जनक का नाम। 

11.  Two forms of knowledge according to Indian Philosophers.


भारतीय दार्शनिकों की दृष्टि से ज्ञान के दो प्रकार

12. Any one aim of silent reading.


मौन पाठन का कोई एक उद्देश्य।

13. Etymological meaning of curriculum.


करिकुलम का शाब्दिक अर्थ

14. Any one foundation / basis of Curriculum Development.


पाठ्यचर्या विकास का कोई एक आधार 

15. Other name of 'Hilda Taba's Teaching Model'.


हिल्दा ताबा के शिक्षण प्रतिमान का अन्य नाम 

16. Any one obstacle in the way of curriculum change.


पाठ्यक्रम परिवर्तन के मार्ग में आने वाली कोई एक बाधा।

17.  Basis of 'Integrated Approach of Curriculum. 


पाठ्यक्रम के एकीकृत उपागम का मूलाधार।

Note : State whether true or false correct the false statement.
सत्य अथवा असत्य बताइए। यदि कथन असत्य है तो उसकी त्रुटि दूर कीजिए।

18. Knowledge is concrete in nature.

ज्ञान की प्रकृति मूर्त है।

19. 'Scheme' is always objective. 

स्कीमा सदैव वस्तुनिष्ठ होता है।

20. One of the focus of 'silent reading' is to avoid the burden of attention to pronunciation. 

मौन वाचन का एक उद्देश्य उच्चारण पर ध्यान के भार से बचना है।

Post a comment

0 Comments